TAVOITTEET OPPILAAN OPPIMISELLE
Tiedot ja taidot
Materiaalit: Oppilas oppii tunnistamaan
ja käyttämään käsinkirjonnassa tarvittavia erilaisia kankaita. Oppilas oppii
arvioimaan millaiseen työhön kukin kangas sopii.
Tekniikat: Oppilas hallitsee käsinkirjonnan
perustekniikat: eri pistoista tulee oppia ainakin etupisto ja tikkipisto (1-2
–luokat). Vanhemmat oppilaat (3-6 –luokat) opettelevat lisäksi ristipistoa ja
vaikkapa aita- tai laakapistoa.
Työvälineet: Oppilas oppii valitsemaan
neulan, langan ja kankaan toisiinsa sopiviksi: paksulle kankaalle otetaan
paksumpi neula ja lanka. Lisäksi tutustutaan merkkauskynien ja –liitujen sekä
jäljentämispaperin käyttöön.
Suunnittelun taidot
Esteettinen suunnittelu: Oppilas oppii
suunnittelemaan oman työnsä luovuutta käyttäen: kuvioiden sommittelu,
värimaailma, kuvioiden ja kankaan koko sopivassa suhteessa, yksityiskohdat ja koko tuote näyttävät hyvältä
katsojan silmään.
Tekninen suunnittelu: Oppilas oppii
suunnittelemaan työnsä niin, että sen toteuttaminen onnistuu: ei liian vaativia
tai pikkutarkkoja kuvioita sekä neulan
ja langan valitseminen oikein. Oppilas huomioi suunnittelussa tuotteen
toimivuuden ja kestävyyden. Oppilaan ongelmanratkaisutaidot ja luovuus
kehittyvät.
Työskentelyn taidot
Työn tekeminen: Työn tekeminen ei tuota
ylitsepääsemättömiä ongelmia. Mahdollisten ongelmien sattuessa oppilas pystyy
jatkamaan työtänsä vaikeuksien voittamisen jälkeen. Oppilas työskentelee
sujuvasti ja ripeästi, kysyy ohjetta tarvittaessa opettajalta tai muilta
oppilailta mutta yrittää myös itse ratkaista ongelmia. Oppilas käyttää
luovuuttaan työtä tehdessä.
Vastuu: Oppilas valmistaa työn ajoissa
aikataulun mukaan valmiiksi saakka. Oppilas auttaa luokkakavereitaan
tarvittaessa. Oppilas arvostaa omaa ja muiden tekemiä töitä. Oppilas oppii viemään
omat tavaransa (neula, lanka ja kangas) oikeille paikoilleen ja siivoa omat
jälkensä. Oppilas noudattaa turvallisuusohjeita ja käyttää terävää neulaa
varovasti.
Arviointi: Oppilas oppii arvioimaan omaa
työtään kriittisesti mutta osaa myös arvostaa sitä ja olla itselleen
armollinen: Onko langat päätelty? Onko työ valmis? Onko työ suunnitelman
mukainen?
Kasvamisen taidot
Kasvamisen taidot
Ilo: Oppilas kokee iloa työtä tehdessään
ja saa onnistumisen kokemuksia. Oppilas haluaa kokeilla uudestaan
käsinkirjontaa ja oppia siitä lisää.
Itsetunto: Oppilas kokee onnistuneensa ja
saa positiivista palautetta, jolloin oppilaan itsetunto kasvaa. Oppilas osaa
olla tyytyväinen tekemäänsä työhön.
Kulttuuri: Oppilas ymmärtää itsensä osaksi
ympäröivää yhteiskuntaa ja sen kulttuuria. Oppilas oppii, mitä kaikkea
käsinkirjonnalla voi tehdä ja mihin kaikkeen sitä voi käyttää.
Kestävä kehitys: Oppilas oppii
arvostamaan työn ja materiaalin laatua. Oppilas ymmärtää, että materiaaleja
tulee käyttää säästeliäästi – kaikki osat hyödynnetään.
Kriittisyys: Oppilas oppii kriittisesti arvioimaan tekemäänsä työtä.
Kriittisyys: Oppilas oppii kriittisesti arvioimaan tekemäänsä työtä.
MITEN ARVIOIN OPPIMISTA
Tiedot ja taidot
Arvioin, kuinka oppilas osaa itse valita sopivan kankaan. Arvioin, mitä käsinkirjonnan pistoja oppilas hallitsee, ja miten hän osaa yhdistellä niitä työhönsä. Lisäksi arvioin, miten oppilas osaa valita neulan ja langan ja kuinka hän osaa käsitellä niitä. Arvioin siis oppilaan oppimis- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Suunnittelun taidot
Arvioin, miten työn suunnittelu sujuu: viekö liikaa aikaa vai pääseekö oppilas ripeästi työhön. Tekeekö oppilas suoraan mallia katsoen opettajalta ja muilta, vai osaako hän käyttää omaa luovuuttaan?
Arvioin, eteneekö oppilaan työ, osaako hän pyytää muilta apua ja valmistuuko työ ajoissa ja valmiiksi saakka. Lisäksi arvioin, osaako oppilas toimia ryhmässä ja saako hän arvioida työtään. Onko työ huoliteltu ja langat päätelty?Työskentelyn taidot
Kasvamisen taidot
Arvioin, millaisella mielialalla oppilas tekee työtä, osaako hän käyttää materiaaleja säästeliäästi ja osaako hän olla tyytyväinen tekemäänsä työhön.
Huovila, Hintsa & Säilä, WSOY 2010, Kirja käsityöstä
Huovila, Hintsa & Säilä, WSOY 2010, Kirja käsityöstä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti