torstai 8. tammikuuta 2015

Nelikenttä oppilaan näkökulmasta - käsinkirjonta

TAVOITTEET OPPILAAN OPPIMISELLE


Tiedot ja taidot

 Materiaalit: Oppilas oppii tunnistamaan ja käyttämään käsinkirjonnassa tarvittavia erilaisia kankaita. Oppilas oppii arvioimaan millaiseen työhön kukin kangas sopii.
Tekniikat: Oppilas hallitsee käsinkirjonnan perustekniikat: eri pistoista tulee oppia ainakin etupisto ja tikkipisto (1-2 –luokat). Vanhemmat oppilaat (3-6 –luokat) opettelevat lisäksi ristipistoa ja vaikkapa aita- tai laakapistoa. 
Työvälineet: Oppilas oppii valitsemaan neulan, langan ja kankaan toisiinsa sopiviksi: paksulle kankaalle otetaan paksumpi neula ja lanka. Lisäksi tutustutaan merkkauskynien ja –liitujen sekä jäljentämispaperin käyttöön.

Suunnittelun taidot

Esteettinen suunnittelu: Oppilas oppii suunnittelemaan oman työnsä luovuutta käyttäen: kuvioiden sommittelu, värimaailma, kuvioiden ja kankaan koko sopivassa suhteessa, yksityiskohdat ja koko tuote näyttävät hyvältä katsojan silmään.
Tekninen suunnittelu: Oppilas oppii suunnittelemaan työnsä niin, että sen toteuttaminen onnistuu: ei liian vaativia tai pikkutarkkoja kuvioita sekä neulan ja langan valitseminen oikein. Oppilas huomioi suunnittelussa tuotteen toimivuuden ja kestävyyden. Oppilaan ongelmanratkaisutaidot ja luovuus kehittyvät.

Työskentelyn taidot

Työn tekeminen: Työn tekeminen ei tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia. Mahdollisten ongelmien sattuessa oppilas pystyy jatkamaan työtänsä vaikeuksien voittamisen jälkeen. Oppilas työskentelee sujuvasti ja ripeästi, kysyy ohjetta tarvittaessa opettajalta tai muilta oppilailta mutta yrittää myös itse ratkaista ongelmia. Oppilas käyttää luovuuttaan työtä tehdessä.
Vastuu: Oppilas valmistaa työn ajoissa aikataulun mukaan valmiiksi saakka. Oppilas auttaa luokkakavereitaan tarvittaessa. Oppilas arvostaa omaa ja muiden tekemiä töitä. Oppilas oppii viemään omat tavaransa (neula, lanka ja kangas) oikeille paikoilleen ja siivoa omat jälkensä. Oppilas noudattaa turvallisuusohjeita ja käyttää terävää neulaa varovasti.

 Arviointi: Oppilas oppii arvioimaan omaa työtään kriittisesti mutta osaa myös arvostaa sitä ja olla itselleen armollinen: Onko langat päätelty? Onko työ valmis? Onko työ suunnitelman mukainen?


Kasvamisen taidot

 Ilo: Oppilas kokee iloa työtä tehdessään ja saa onnistumisen kokemuksia. Oppilas haluaa kokeilla uudestaan käsinkirjontaa ja oppia siitä lisää.
Itsetunto: Oppilas kokee onnistuneensa ja saa positiivista palautetta, jolloin oppilaan itsetunto kasvaa. Oppilas osaa olla tyytyväinen tekemäänsä työhön.
Kulttuuri: Oppilas ymmärtää itsensä osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja sen kulttuuria. Oppilas oppii, mitä kaikkea käsinkirjonnalla voi tehdä ja mihin kaikkeen sitä voi käyttää.
Kestävä kehitys: Oppilas oppii arvostamaan työn ja materiaalin laatua. Oppilas ymmärtää, että materiaaleja tulee käyttää säästeliäästi – kaikki osat hyödynnetään.
 Kriittisyys: Oppilas oppii kriittisesti arvioimaan tekemäänsä työtä.



MITEN ARVIOIN OPPIMISTA


Tiedot ja taidot

Arvioin, kuinka oppilas osaa itse valita sopivan kankaan. Arvioin, mitä käsinkirjonnan pistoja oppilas hallitsee, ja miten hän osaa yhdistellä niitä työhönsä. Lisäksi arvioin, miten oppilas osaa valita neulan ja langan ja kuinka hän osaa käsitellä niitä. Arvioin siis oppilaan oppimis- ja ongelmanratkaisutaitoja.


Suunnittelun taidot

Arvioin, miten työn suunnittelu sujuu: viekö liikaa aikaa vai pääseekö oppilas ripeästi työhön. Tekeekö oppilas suoraan mallia katsoen opettajalta ja muilta, vai osaako hän käyttää omaa luovuuttaan? 


Työskentelyn taidot

Arvioin, eteneekö oppilaan työ, osaako hän pyytää muilta apua ja valmistuuko työ ajoissa ja valmiiksi saakka. Lisäksi arvioin, osaako oppilas toimia ryhmässä ja saako hän arvioida työtään. Onko työ huoliteltu ja langat päätelty?


Kasvamisen taidot

Arvioin, millaisella mielialalla oppilas tekee työtä, osaako hän käyttää materiaaleja säästeliäästi ja osaako hän olla tyytyväinen tekemäänsä työhön.


Huovila, Hintsa & Säilä, WSOY 2010, Kirja käsityöstä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti