torstai 19. maaliskuuta 2015

Ompelukone ja ompelu koulumaailmassa

Koulumaailmassa ompelukoneeseen ja koneompelun perusteisiin on hyvä alkaa tutustumaan 3.luokalla. Aluksi tutustutaan ompelukoneen osiin (poljin eli ompelunopeuden säädin, käsipyörä, neulatanko, neula, paininjalka, paininjalan vipu, syötin jne.) ja toimintaan opettajan näyttämästä mallista. (Elo, K. ym. 1981, 10.) Lisäksi tutustutaan muihin ompelussa käytettäviin työvälineisiin, kuten kangassaksien ja saksien eroon, neulatyynyyn, nuppineuloihin, mittalevyyn, mittanauhaan, merkitsemiskynään, kangasliituun ja viivaimeen (Aho, K. 1980). Tutustumisen jälkeen 3.luokkalaiset harjoittelevat koneompelua. Aluksi opetellaan langoittamaan ompelukone ja harjoitellaan suoraan ompelemista, minkä jälkeen ommellaan käännöksiä, kaarteita ja kulmia. Harjoittelun jälkeen ommellaan oma työ: 3.luokkalaisilla tämä voisi olla esimerkiksi säilytystaskun, maskotin tai hernepussin ompelu ilman kaavojen käyttöä. 3.luokalla opitaan käsitteet sauma ja päärme sekä niiden tekeminen. (Aho, K. 1980.)  

4.luokalla opitaan lisää ompelukoneen käytöstä ja ompeluun liittyvistä työvaiheista. Opetellaan ottamaan mittoja, piirtämään yksinkertainen kaava, käyttämään kaava-arkkia, sijoittamaan kaava kankaalle sekä leikkaamaan kaavan mukaan. Lisäksi opetellaan työn suunnittelua ja työskentelyjärjestyksen laatimista. Ompelukoneen käytöstä opitaan puolaus, peruutus, neulan paikan valitseminen ja neulan vaihtaminen. (Elo, K. ym. 1981.) 4.luokalla tehtäviä töitä voisivat olla kietaisuhame, lannevaate, patalappu tai essu (Aho, K. ym. 1980).

5.luokalla opetellaan ottamaan lisää mittoja, käyttämään valmista kaavaa, leikkaamaan vaatteen osat, jäljentämään ompeluviivaa, laatimaan ja seuraamaan työskentelyjärjestyksiä, kaavojen ja vaatteen sovitusta, vetoketjun, vyötärön, helmapäärmeen ja vinokaitaleen ompelua (Elo, K. ym. 1981, 93 & Huovila, R. ym. 2009, 31). 5.luokalla valmistettavia töitä voisivat olla tossut, vetoketjupussi (esim. penaali), pesukinnas tai tyyny (Aho, K. ym. 1980).

6.luokalla opitaan valmistaan omien mittojen mukaan yksinkertainen kaava, ompelemaan itselle vaate, pussisauman tekeminen, poimuttaminen ja halkion tekeminen. Lisäksi 6.luokalla opitaan korjaamaan vanhoja vaatteita. (Elo, K. ym. 1981, 163.) 6.luokalla valmistettavia töitä voisivat olla sortsit, paita tai housut (Aho, K. ym. 1980). 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti